Tavaly az év vége felé egyszer csak beütött a rossz idő, te pedig elraktad a bringát a pince mélyére? Azóta nem is láttad, de közeleg a tavasz, te pedig leporolnád a kétkerekűd? Most adunk egy pár tanácsot, mire figyelj, hogy biztonságosan kezdhesd el a szezont.
Ami biztos, hogy változott a télen, az a guminyomás. A belső gumik anyagukból fakadóan folyamatosan eresztenek levegőt, még a legdrágább, legjobb minőségűt is fújni kell néhány hét elteltével, nem hogy akár 3-4 hónap után. A külső gumin fogsz találni egy ajánlott nyomásértéket.
Ez minden külsőn megtalálható, viszont gumifajtától függően különböző. Fontos, hogy sose lépd túl a maximális nyomásértéket, és mindig fújd fel jobban a minimum ajánlott nyomásértéknél. Ha nincs pumpád, és otthonra keresnél egyet, akkor válassz a műhelypumpákból, de ha mindig magaddal vinnéd, a kézipumpák lesznek neked megfelelők. Sok modellen már nyomásmérő is van, így pontosan tudod felfújni a kereket.
Ellenőrizd a fékbetéteket és bowdeneket. A fékbetétek ha elkoptak, vagy nem egyenletesen koptak el, és a fékbetét alja vastagabb, mint a teteje, akkor itt az ideje a cserének. Ha a te fékbetéted jobb oldali állapothoz hasonlít, akkor lehet, hogy már csereérett.
A bowdeneknek jó esetben nem lesz baja, de azért csak fusd végig az összes fék-, és váltóbowdent a szemeddel, hogy a tárolás során nem törtek-e meg, nem sérült-e valahol a bowden, vagy a bowdenház. Ha 100%-os akarsz lenni, esetleg befújhatsz egy kis kenőanyagot a bowdenházak végébe, hogy még finomabban mozogjon.
A váltókon kopást nem fogsz találni, a lánc nyúlásához pedig speciális szerszám kell, így én azt ajánlom, hogy miután végigmentél az összes ponton, ülj fel, és tekerés közben váltsd végig az összes fokozatot. Ha szépen, hang nélkül vált, nincs teendőd, de ha valami pontatlan, vagy ugrik a lánc (akár váltásnál, akár nagyobb terhelésre) irány a szerviz.
Ha már szóba jött a lánc, ezt sem érdemes figyelmen kívül hagyni, egy kis láncolaj csodákra képes, és ez az alkatrész is meg fogja hálálni a törődést. Sokan az utcán a csengő helyett a száraz, csikorgó láncot használják figyelemfelkeltés gyanánt, de kérlek, te ne tartozz közéjük, és olajozd meg a láncot!
Vegyél a kezedbe egy régi, nem használt pólót, fogd meg a láncot és kezdd el tekerni hátra a hajtókart, hogy letöröld a felesleges koszt a láncról. Ha nagyon alapos akarsz lenni, befújhatod előtte a láncot valamilyen tisztító spray-vel, vagy használj lánctisztítót. Csepegtess 1-1 csepp olajat minden egyes láncszemre, így pont annyit fogsz használni, amennyi kell, ne locsolj rá feleslegesen többet a kelleténél.
Várj egy kicsit, majd ismételd meg az első rongyos műveletet, hogy letöröld a felesleges olajat, mert ahova be kellett jutnia az olajnak, ott már garantáltan van.
Végül, mielőtt felülnél a bringára, ha van megfelelő imbuszkulcsod (és szakértelmed), ellenőrizd le a csavarokat, jól vannak-e meghúzva. Senki nem emlékszik rá, hogy fellazított-e egy csavart is hónapokkal ezelőtt, hogy például elforgassa a kormányt, hogy így kevesebb helyet foglaljon, így a biztonság kedvéért nézz rá ezekre.
Ha bármelyik pont elvégzése nehézséget okoz, vagy nincs hozzá megfelelő szerszámod, ajánljuk figyelmedbe a Decathlon áruház műhelyeit, ahol szívesen leveszik ezt a terhet a válladról, tanácsot adnak, és szükség esetén lecserélik a kopott alkarészeket!