Nincs időm; nincs erőm elkezdeni; nem találok megfelelő mozgásformát; nem tudom, hogyan vágjak bele; nincs, aki támogasson: ezek a leggyakoribb kifogásaink, ha a sportról van szó – derül ki a Rexona 2019 februárjában végzett országos lefedettségű online kutatásából.
Bár a magyarok kétharmada nem sportol, az eredmények szerint a megkérdezettek több mint 40 százalékát motiválná, ha különböző mozgást segítő tippeket és trükköket ismerhetne meg, ezért tavasszal egy új, az embereket megmozgató kampány indul, ennek segítségével az életünkbe könnyen beépíthető kihívásokat teljesíthetünk.
Szomorú a helyzet
A kutatás átfogó képet rajzol a magyar lakosság sportolási szokásairól: a megkérdezettek 61 százaléka csak elvétve vagy egyáltalán nem sportol, ami azért is elgondolkodtató, mert a válaszadók közel kétharmada ülőmunkát végez, emellett pedig elengedhetetlen lenne a rendszeres testmozgás. Emellett a kutatásból az is kiderül, hogy a lakásban élők sportosabbak, mint akik kertes házban laknak, ugyanígy a budapestiek többet mozognak és több mozgásformát is kipróbáltak már, mint a kisebb településeken élők.
A felmérés azt is vizsgálta, hogy milyen közlekedési eszközöket használunk: csupán az emberek 14 százaléka mondta azt, hogy mindig gyalogol, a kitöltők 85 százaléka az autót és a tömegközlekedést preferálja a gyaloglással szemben, sőt az emberek 14 százaléka mindig mindenhova autóval vagy tömegközlekedéssel megy. Lépcsőzni sem igazán szeretünk: a megkérdezettek mindössze 23,7 százaléka választja a lépcsőt, ha van lift is, 30 százalék viszont akár az első emeletre is lifttel megy. Az emberek 12 százaléka egyébként kipróbált már több mozgásformát is, de azok kikoptak az életéből, és a kitöltők közel fele lépett már a teleshop „csapdájába” – rendelve valamilyen edzőeszközt otthonra, de csak 3,6 százalékuk az, aki többszöri rendelés után is rendszeresen használja azokat.
Kifogás, az mindig van
Akik egyáltalán nem vagy nem rendszeresen sportolnak, leginkább az időhiányra, a kezdéshez szükséges erő és kedv hiányára, valamint arra hivatkoznak, hogy nem tudják, hogyan kezdjenek bele, vagy nincs, aki támogassa őket a kezdésben. Elmondásuk szerint őket leginkább a hasznos, könnyen eltanulható tippek és trükkök ösztönöznék, illetve sokan vannak, akik szeretnének rövid, könnyen elsajátítható mozgásformákat megismerni. A sportolást kerülőknek jó példával járhatnak elől egyébként a rendszeresen sportolók: őket leginkább az egészségmegőrzés, az általános állóképesség megőrzése, és a stresszlevezetés motiválja, viszont az alakformálás csupán 29 százalékukat hajtja előre.
A kutatás eredményei alátámasztják, hogy apró, a mindennapi életünkbe könnyen beépíthető lépésekkel lehet mozgásra motiválni az embereket. Éppen ezért, ezeket az egyszerű, szórakoztató, mégis alacsony eszközigényű és nem megerőltető mozgásformákat bárki elvégezheti.
A koncepció kialakításakor az volt a feladatokkal kapcsolatos legfontosabb elvárás, hogy azokat edzettségi szinttől függetlenül és komolyabb eszköz- és időigény nélkül bárki megvalósíthassa. Így a márciustól induló kampányban sok másik mellett olyan kihívásokkal találkozhatunk, hogy csak végezzünk vállkörzéseket a kávé mellé, sétáljunk át a Margit hídon, esetleg guggoljunk ötöt, amikor e-mailt kapunk.